Lytiškumo ugdymas vis dar apipintas tam tikrais mitais ir įsitikinimais, dėl to jaunuolių ugdymas šia tematika ypač paauglystėje yra labai svarbus. Jaunuolių švietimas lytiškumo temomis – nuoseklus ir ilgalaikis procesas, padedantis formuoti saugią, sveiką ir savimi pasitikinčią asmenybę.
Lytiškumo ugdymas – tai gyvenimo įgūdžių ugdymas jaunuoliams, kurie gautas žinias gebės pritaikyti savo asmeniniuose gyvenimuose: savęs pažinimui ir priėmimui, ribų įvardijimui ir brėžimui, santykių kūrimui ir pan. Paauglių ugdymas šia tematika svarbus, dėl to, jog vaikai ir paaugliai neįgyja savaime įgūdžių, kaip priimti savo kūną, suprasti, kaip jis keičiasi, suprasti, kad jis vertingas, priimti kitą, suprasti, kas yra tinkami ir netinkami prisilietimai, kaip kurti sveikus ir lygiaverčius santykius. Šiuos išvardintus aspektus būtina ugdyti, kad augtų savimi pasitikintys, kritinį mąstymą turintys jauni žmonės, kurie kurs ir išlaikys sveikus ir lygiaverčius santykius poroje. Lytiškumo ugdymo paskaitose labai svarbu jaunuoliams duoti erdvės diskutuoti, reflektuoti praktinių užduočių metu, kadangi tai leidžia ne tik gauti patikimos informacijos, tačiau didina ir jų pačių savirefleksiją – ugdo apgalvotų sprendimų priėmimą, savarankiškumą pačiose jautriausiose ir intymiausiose temose. Taip pat lytiškumo ugdymo paskaitose jaunuoliai skatinami suprasti, kaip svarbu įvardinti savo ribas ir jas brėžti, išsakyti savo poreikius ir lūkesčius sąveikoje su kitu žmogumi. Šios žinios ir įgūdžiai veikia, kaip prevencinė priemonė, padedanti išvengti toksiškų santykių, seksualinio priekabiavimo, savižudybių paplitimo, patyčių, smurto lyties pagrindu ir pan. Lytiškumo ugdymas mokyklose užtikrina, kad jaunuoliai gaus patikimą moksliniais šaltiniais grįstą paskaitų medžiagą, o ne vadovausis iš nepatikrintų internetinių šaltinių ar draugų(-ių) surinkta informacija lytiškumo temomis.
Šia jaunuoliams aktualia tema, š. m. gruodžio 8-ą, 14-ą, 15-ą ir 19-ą dienomis jaunimui palankių sveikatos priežiūros paslaugų (JPSPP) psichologė Karolina S. ir koordinatorė Monika Š. vedė lytiškumo paskaitas 8, 9 ir 10 klasės mergaitėms Plungės Senamiesčio mokykloje. Paskaitų metu, mergaitės ne tik gavo informacijos lytiškumo tema, bet taip pat buvo įsitraukios į praktines užduotis, kuriose buvo kviečiamos reflektuoti apie stereotipus, toksiškus ir sveikus santykius bei mitus apie lytinius santykius.
Parengė: Jaunimui palankių sveikatos priežiūros paslaugų psichologė